PRÓCHNICA, PLOMBY, WYPEŁNENIA

CZYM JEST PRÓCHINCA I JAK JĄ LECZYĆ ?

Próchnica jest chorobą bakteryjną tkanek twardych zęba. Zdiagnozowana we wczesnym stadium może być całkowicie wyleczona, a powstały ubytek tkanek wypełniony („zaplombowany”).

CZYM GROZI NIELECZONA PRÓCHNICA?

Nieleczona próchnica będzie się rozwijać i niszczyć kolejne warstwy tkanek zęba. Głęboka próchnica może doprowadzić do stanu zapalnego miazgi zęba (naczyń i nerwów w środku zęba) lub tkanek otaczających ząb. W tej sytuacji wyleczenie za pomocą wypełnienia („plomby”) nie wystarczy, ząb będzie wymagał leczenia kanałowego. W skrajnych przypadkach, kiedy zniszczenie tkanek zęba uniemożliwia jego odbudowę nawet po usunięciu próchnicy, ząb trzeba usunąć i zastąpić implantem. Dodatkowo, nieleczona próchnica jest ogniskiem zakażenia bakteryjnego, które jest źródłem bakterii rozprzestrzeniających się po całym organizmie.

W JAKI SPOSÓB POWSTAJE PRÓCHNICA?

Bakterie obecne w płytce nazębnej wytwarzają kwasy, które demineralizują (rozpuszczają) szkliwo i prowadzą do powstania rozwoju próchnicy.

Cztery elementy działające jednocześnie prowadzą do powstania i rozwoju choroby próchnicowej:

• cukry – na cukry mamy wpływ poprzez pilnowanie diety

• bakterie – na bakterie mamy wpływ poprzez dokładną higienę jamy ustnej ( konieczne codzienne mycie zębów 3 razy, nitkowanie oraz płukanie)

• czas – na czas mamy wpływ poprzez regularne mycie i nitkowanie zębów oraz systematyczne wizyty kontrolne u stomatologa

• podatność na próchnicę – jedyny czynnik na który nie mamy wpływu, ale jest to jeden czynnik z czterech!

JAK ZAPOBIEGAĆ CHOROBIE PRÓCHNICOWEJ?

W celu zapobiegania próchnicy należy likwidować trzy pierwsze czynniki powodujące próchnice, te na które mamy wpływ:

• należy ograniczać cukry proste w diecie

• należy regularnie, 3 razy dziennie, dokładnie myć zęby

• bardzo ważne jest również zapobieganie próchnicy poprzez wzmacnianie struktury szkliwa zęba. Najskuteczniejszym preparatem do profilaktyki przeciwko próchnicy jest fluor

JAK DZIAŁA FLUOR I JAK STOSOWAĆ GO PROFILAKTYCZNIE?

Fluor zmienia i wzmacnia strukturę szkliwa poprzez jego remineralizację, dzięki czemu zapobiega chorobie próchnicowej i nadwrażliwości zębowej.
Fluor powinien być przyjmowany w małych dawkach codziennie (pasty do zębów, woda pitna, sól..) oraz regularnie stosowany we większych stężeniach w gabinetach stomatologicznych pod okiem lekarza.
Zęby mleczne, które są słabiej zmineralizowane niż zęby stałe, a więc bardziej podatne na chorobę próchnicową, wymagają bardziej regularnej profilaktyki fluorowej.

Fluoryzacja w gabinetach stomatologicznych jest zalecana u dzieci od 3 roku życia co 4-6 miesięcy. Dorośli powinni poddawać się fluoryzacji w klinice minimum raz w roku.